Docly

Findock v1 en v2

Estimated reading: 2 minutes

Findock is beschikbaar in versie 1 en versie 2. Het grootste verschil tussen de versies zit vooral in de snelheid van het afhandelen van een API verzoek.

Findock v1

Bron: Findock documentatie

Bovenstaande afbeelding toont de flow van een API verzoek naar Findock v1. Samengevat komt het er op neer dat er gelijk na het API verzoek alle flows en acties binnen Salesforce uitgevoerd worden. Denk hierbij aan het verwerken van het Contact en Account, het opslaan van transactie objecten en het verzoek indienen en afhandelen bij de Payment Service Provider. Dit zorgt er voor dat het lang kan duren voordat CampaignSuite een reactie terug krijgt van de API.

Findock v2

Bron: Findock documentatie

Bij Findock v2 krijgt CampaignSuite zo snel mogelijk een reactie terug van Findock zodat de API call heel snel afgerond kan worden. Terwijl de donateur aan het betalen is worden achter de schermen in SalesForce alle benodigde acties uitgevoerd waaronder het aanmaken/aanpassen van Contacts en Accounts. Zodra deze acties voltooid zijn stuurt Findock middels een Webhook een seintje naar CampaignSuite zodat daar alle benodigde ID’s opgeslagen kunnen worden.

Schematisch zou dat er als volgt uit zien:

Neem contact op met uw Salesforce implementatie partij om een migratie te doen van v1 naar v2 in SalesForce. Binnen CampaignSuite kunt u eenvoudig tussen v1 en v2 schakelen zonder extra instellingen.

Webhook

Findock v1 en v2 maken allebei gebruik van Webhooks. Dat betekent dat ze allebei een seintje terug geven aan de website wanneer er een status veranderd van een betaling. CampaignSuite ontvangt deze seintjes en verwerkt ze bij de inzendingen van Gravity Forms. Op deze manier zie je bij de inzendingen altijd de juiste status van een betaling.